proteinele

Proteinele, alături de carbohidrați și lipide ocupă un rol important în buna funcționare a organismului și în obținerea unor performanțe crescute. Acest macronutrient reprezintă principala sursă pentru masa musculară. Proteinele în primul rând reprezintă baza enzimelor, dar și a numeroșilor hormoni existenți. Au rol de asemenea și în sistemul imunitar, rol de transportor în organism prin intermediul unor proteine precum hemoglobina, transferina, albumina și rolul in stocare este asigurat de feritina, mioglobina etc.

Principalul depozit al proteinelor în organism este reprezentant de musculatura scheletică. În mod normal doar o anumită cantitate de proteine va fi depozitată, astfel încât, excesul proteic va fi dezaminat prin azotul incorporat în uree și eliminat din organism prin urină, în timp ce scheletul de carbon este oxidat sub formă de lipide sau glicogen. În mod normal există 20 aminoacizi care ajută la procesele fiziologice și chimice din organismul uman, inclusiv pentru dezvoltarea musculară și menținerea acesteia. Acești aminoacizi sunt divizați în grupe în funcție de nevoia de suplimentare a acestora in organism.

Aminoacizii esentiali

Există 8 aminoacizi care sunt considerați esențiali pentru adulți și trebuie furnizați prin consumul de alimente. Corpul uman are nevoie de ei pentru a sintetiza proteinele in vederea susținerii dezvoltării musculaturii anabolice și reducerea distrugerii musculaturii catabolice si totusi nu sunt produsi de corpul uman.

Am să enumăr câțiva aminoacizi pentru a evidenția beneficiile acestora in organism:

L- arginina = este un aminoacid semiesențial care face parte dintr-un ciclu ce transformă amoniacul în uree; stimulează eliberearea hormonilor de creștere și va duce la creșterea nivelului de creatină. Asigură o imunitate mai puternică, ajută la obținerea unui păr mai sănătos, la gestionarea simptomelor menopauzei. Surse alimentare sunt carnea, lactatele, peștele și nucile.
L-cisteina = se regăsește în keratină și se poate acumula in calculi vezicali și renali, așa că mare atenție la excese. Asigură o imunitate puternică, un par mai sănătos și este considerat anti-imbătrânire;

L-glutamina = reprezintă forma detoxifiată de transport a amoniacului. Asigură creșterea sintezei de proteine, susține recuperarea organismului, grăbește absorbția apei din intestin și favorizează resinteza depozitelor de glicogen după efort. Surse alimentare sunt in carne, pește, produse lactate, mazare, fasole, spanac.

L-glicina = se regăseste la nivelul gelatinei si colagenului. Face parte din neurotransmițători. Favorizează sinteza de fosfocreatină și imbunătățește
forța musculară. Surse alimentare sunt oua, soia, mazare, alune, lapte, carne. Și lista poate continua.

Concluzia este că pentru un organism puternic, mai ales atunci când facem și mișcare este să avem o alimentație echilibrată bogată atât în produse animale cât și vegetale.

 

Post a Comment

Close
About